Hij: ‘Mooie jurk heb je aan’. Zij: ‘Ik heb al een vriend’

Pas op. AardigRadioreclame gaat meestal volledig aan me voorbij. Als het even kan zap ik weg. Maar soms blijf je hangen en dan vangt je oor een hoogst opmerkelijke reclame. Namelijk bovengenoemde conversatie met als afsluiter ‘Aardige mensen. Hoe gaan we er mee om? SIRE.nl’. Met als resultaat twee opgetrokken wenkbrauwen mijnerzijds. En niet alleen vanwege de vreemde boodschap. Want is het nodig om awareness te creëren voor aardig gedrag? Zijn we dan echt zo diep gezonken in ons eigen individualisme? Dat we er aan herinnerd moeten worden dat er ook aardige mensen op deze aardkloot rondlopen?

Ik geef toe, er zijn momenten dat ook ik sceptisch ben als iemand iets aardigs doet of zegt. Zoals toen een man achter mij in de auto seinde dat ik moest stoppen. Volgens hem zat mijn deur niet goed dicht, wat niet het geval was. Waarop ik hem dus meteen verdacht van vuige bedoelingen. Ja, in dat geval krab je even aan je hoofd en denkt ‘Stomme ik, die jongen kon het ook oprecht gedacht hebben. En dat hij zich dan vergist, wil nog niet zeggen dat hij me wil aanranden’. En die denkwijze verwacht ik eigenlijk wel van ieder volwassen mens. Want hoe hilarisch de commercial ook is, hij slaat volledig de plank mis. Uit het onderzoek waar de SIRE campagne op gebaseerd is blijkt dat wij Nederlanders best wat aardiger voor elkaar mogen zijn. Daar hebben we geen duur flutonderzoek voor nodig, dat kan een kind ook bedenken! Dat maakt ook meteen de miljoenen slurpende campagne die Publicis heeft gemaakt volledig overbodig.

Nu vond ik de ‘Onbewust asociaal’ campagne (FHV BBDO) al discutabel, maar die had tenminste nog tot effect dat ik me toch best wel lullig voelde met mijn gsm aan het oor bij de kassa van AH. Maar is het nu echt nodig om onze belastingcenten uit te geven aan een campagne die ons vertelt hoe we complimentjes moeten incasseren? Grow up!

PS. Ik heb zelf overigens zelf geen enkele moeite met het in ontvangst nemen van complimentjes…komt u maar!

2 Responses to “Aardige mensen, wat moet je ermee?”

  1. Joris says:

    Tja, is dat nou nodig, om daar ons belastinggeld aan te verspillen? Die vraag kun je je natuurlijk bij veel meer dingen afvragen…wat maakt het mij uit dat mensen zich ziek roken, vet vreten, op wie ze stemmen…Toch viel mij deze radioreclame ook meteen op, blijkbaar komt ie toch aan. Het valt mij ook op dat met ieder positief bedoelde opmerking of actie, meteen een negatieve retourgedachte optreed bij mensen. Ik ben van mening dat als we weer sociaal gaan doen tegen elkaar, elkaar begroeten en aankijken op straat, we elkaar attenderen op zaken die bijna fout gaan, of iemand complimenteren met iets wat gewoon erg goed of leuk is, we dan een veel fijnere en leukere wereld krijgen…
    Voorlopig ben ik eigenwijs, en probeer ik daar waar nodig of op zn plaats, met die kleine dingetjes de medemens een leukere dag, of iig een leukere 5 minuten te bezorgen;) en ach gaat ons belastinggeld niet op aan dit, dan wel weer aan iets anders….:)

  2. Lydia says:

    Allereerst mijn complimenten voor je geweldige column! Ik ben het helemaal met je eens dat het te triest voor woorden is dat de betutteling van onze maatschappij bevestigd wordt in deze commercial en dat we allebei weten dat een prachtig duur reclamebureau een ‘indrukwekkend’ onderzoekje heeft gedaan met prachtig indrukwekkende powerpointsheets (en waarschijnlijk wat testiomonials via YouTube heeft opgespeurd die de zogenaamde werkelijkheid bevestigde), die de ambtenaren imponeerde, waardoor het bedrag voor de commercial in het niet viel bij de ‘ zorgwekkende’ situatie die het reclamebureau zo mooi kon vertellen. En toch vind ik de commercial in het huidige licht voor 20% van onze maatschappij wel interessant. De commercial komt precies in een periode dat de Nederland keuzes moet maken. Gaan we naar links, gaan we naar rechts, kiezen we een charismaloos midden en wat betekent dat dan wel niet? En die keuzes gaan precies over aardig doen naar elkaar, over onze trots van tolerantie en verworven vrijheden, over verder kijken dan je eigen individualistische standpunten, over het belang van iedereen om zelf lekker verder te kunnen leven met elkaar.
    Eigenlijk gaat het over de prijs die we betaalt hebben en waarvan we nu eigenlijk allemaal confuus zijn over de rekening. 9 juni is de dag met de uitslag van het echte onderzoek…. voor deze commercial. (en aangezien 80% vast nog wel kan nadenken, ga ik er net als jij vanuit dat dit een overbodige commercial is en dat we dat geld beter in onderwijs hadden kunnen steken ofzo…of is dit onderwijs voor volwassenen ;-)

Leave a Reply